Welkom Extra's Groenstaalplus

Crisis staalindustrie, ook in Duitsland

Bij Thyssenkrupp moet alles weg

Kai Schöneberg (1)

Voor veel extreemrechtsen was de situatie van Thyssenkrupp meteen duidelijk: Het beleid van de groene CDU werkt: energie is onbetaalbaar, de bureaucratie is machteloos, echt geschoolde werkers verlaten het land, schrijft Beatrix von Storch, vicevoorzitter van de AfD-fractie, op X. [CDU: Christlich Demokratische Union Deutschlands. AfD: Alternative für Deutschland.] Voor de Afd-partijleider Alice Weidel was de volgende stap in het drama rond het Duitse industrie-icoon Thyssenkrupp zelfs een symbool voor de achteruitgang van onze economie.

De vertegenwoordigers van de werkers van het bedrijf achtten de voorgenomen splitsing van het concern niet zo ééndimensionaal. IG Metall en de Groepsondernemingsraad weten dat Thyssenkrupp al jaren wankelt. Minder door politieke redenen, meer door interne fouten en producten die sterk afhankelijk zijn van de conjunctuur. Hun kritiek was dan ook zij niet voldoende betrokken waren geweest bij de strategische discussie. Ze zijn echter geen belemmering voor een verstandige strategische heroriëntatie van Thyssenkrupp, aldus hun verklaring.

hoofdkantoor Thyssenkrupp
Hoofdkantoor Thyssenkrupp Archello

Naar de beurs of fusies

De topman van Thyssenkrupp, Miguel López, kondigde onlangs nog een strategische koerswijziging aan voor de 96.000 werknemers wereldwijd: de opsplitsing van de industriële groep die al jaren in zwaar weer verkeert. De kern van de overwegingen is om alle bedrijfsonderdelen van Thyssenkrupp geleidelijk te verzelfstandigen en open te stellen voor deelname van derden. Naar verwachting neemt de Raad van Commissarissen hierover komende september een besluit. De afzonderlijke divisies moeten geschikt worden gemaakt voor de beurs of voor fusies. Bovendien moeten de resterende aandelen worden gebundeld in een holdingmaatschappij met een 'gestroomlijnd' hoofdkantoor.

De voorganger van Lopez, Martina Merz, had in 2023 al iets soortgelijks voorgesteld, maar dat werd ontmanteld. Vervolgens droomde ze van een sterkere operationele controle over alle afdelingen vanuit het hoofdkwartier in Essen.
En nu het 'keerpunt van het keerpunt'. Daarom noemde de sociaaldemocratische fractie in het deelstaatparlement van Noordrijn-Westfalen topbaas López: de slechtste manager die er in Duitsland is.

Precair

De aanhoudende herstructurering is te wijten aan dramatisch slechte balansen. In het boekjaar 2023/2024 leed Thyssenkrupp een verlies van 1,5 miljard euro, terwijl er al eerder een verlies van 2,1 miljard euro was gescoord. De stem van vele deelnemers: het wijd vertakte, gemengde gevaarte is in zijn huidige vorm niet levensvatbaar.

Daarom was López al begonnen het aandeel van Thyssenkrupp in Marine Systems (bouw machines en installaties, vooral maritieme sector) af te splitsen (van het moederbedrijf).
Het dochterbedrijf heeft onlangs immers diverse contracten voor onderzeeërs met een waarde van miljarden binnengehaald. Bovendien is 20 procent van de noodlijdende staaldivisie al verkocht aan de holding van de Tsjechische miljardair Daniel Kretínský en de volgende stap is om dit uit te breiden naar 50 procent. De situatie van de grootste staalproducent van Duitsland, waar momenteel 27.000 mensen werken, blijft echter precair.

Geen investeringskapitaal

De sector kampt met terughoudendheid van belangrijke klanten uit de automobiel- en machinebouwindustrie. Daar bovenop komen nog de hoge energiekosten en de druk van goedkope import uit China en India. De staalprijzen bevinden zich op het laagste niveau in vier jaar, zo blijkt uit een dinsdag gepubliceerd rapport van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling).
Volgens de OESO beschikt de industrie niet over voldoende geld om haar productie klimaatvriendelijk te maken. Zo moet er in Duisburg een fabriek verrijzen van zo'n 3 miljard euro die met behulp van waterstof milieuvriendelijk 'groen staal' kan produceren. De federale overheid en Noord Rijn-Westfalen dragen ongeveer 2 miljard euro bij aan het project. In maart gaf López echter toe dat er geen garantie is dat we de fabriek in de nabije toekomst economisch zullen kunnen exploiteren.

logo thyssenkrupp
Bron Wikimedia

Klaar voor de kapitaalmarkt

Ook de andere divisies moeten 'kapitaalmarkt klaar' worden gemaakt, dat wil zeggen zo winstgevend mogelijk. Waarschijnlijk ten koste van banen. Maar zonder nieuw kapitaal, zullen zelfs de 'parels' in de portefeuille van Thyssenkrupp het moeilijk krijgen. Zo'n parel is "Nucera" - productie van groene waterstof - met wereldwijd al ruim zeshonderd elektrolyse projecten. Kort geleden werd in Arnstadt Thüringen een proefinstallatie voor industrieel gebruik gepresenteerd. In de sectoren materialen en auto-onderdelen zal het echter waarschijnlijk moeilijker zijn om partners te vinden.
De vertegenwoordigers van de werkers eisten duidelijke uitspraken over functies en locaties, plus het uitsluiten van ontslagen om economische redenen. Het concern mag niet zomaar gefileerd en geleidelijk naar de beurs gebracht worden - zonder toekomstplannen met perspectieven voor medewerkers en vestigingen op alle gebieden.

Conclusie: Het industriële icoon Thijsssenkrupp moet worden afgebroken en de onderdelen moeten 'verkoopbaar' worden gemaakt op de kapitaalmarkt. Vertegenwoordigers van de werkers staan niet in de weg.

(1) TAZ, Tageszeitung. 28 mei 2025 - TAZ Oorspronkelijke titel van artikel: Alles muss raus bei Thijssenkrupp. Vertaling/bewerking: Ab de Wildt.